راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ملی خلیج فارس در بندرعباس



صبح ساحل ، اجتماعی -  دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس با حضور مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و سایر مسئولان افتتاح شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، پس از چهار دوره برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس در استان هرمزگان با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه دائمی این جشنواره در محل فرهنسگرای شهید آوینی بندرعباس راه اندازی شد. محمدمهدی احمدی مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح این دبیرخانه خواستار راه اندازی کتابخانه تخصصی خلیج فارس توسط این دبیرخانه شد.وی ادامه داد: سایر استان ها نیز باید با دبیرخانه جشنواره خلیج فارس همکاری داشته باشند تا فعالیت های این جشنواره در سطح گسترده تری برگزار شود.مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خلیج فارس ظرفیت بزرگی برای کشور است که باید در عرصه های فرهنگی و هنری نیز به خوبی آن را معرفی کنیم.

عملیات اجرایی احداث مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس درجزیره ابوموسی آغازشد

به مناسبت روزملی خلیج فارس اقدامات قابل توجهی در استان و برخی شهرستان ها انجام شد که می توان به حضور رییس مجلس شورای اسلامی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان ومدیران و آحاد مردمک در تالار آوینی بندرعباس و به آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس درجزیره ابوموسی باحضوراستاندارهرمزگان ومدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی هرمزگان اشاره کرد. مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی هرمزگان درحاشیه کلنگ زنی احداث مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس درابوموسی با بیان اینکه این مجتمع با کاربری فرهنگی وهنری درسه طبقه احداث می شود،گفت:  این مجتمع شامل سالن آمفی تئاتر ۳۵۰نفره،سالن گالری عکس،کارگاه های آموزشی موسیقی وکافی نت است.حجت الاسلام والمسلمین حسین مرشدی افزود: عرصه زمین ۱۸۰۰مترمربع با زیربنای 4500مترمربع است.وی ادامه داد: : برای احداث این مجتمع۲۰۰میلیارد ریال ازمحل اعتبارات ملی هزینه خواهد شد.وی زمان مورد نیازبرای اجرای این پروژه رادوسا ل اعلام کرد.

خلیج فارس نماد صلح و دوستی است

استاندار هرمزگان گفت: خلیج فارس نماد صلح و دوستی است. دکتر جاسم جادری در حاشیه برنامه های روز ملی خلیج فارس در جزیره ابوموسی، یادآورشد: در راستای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس برگزار شد.وی با بیان اینکه خلیج فارس نماد صلح و دوستی است ادامه داد: امروز نیز برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به شهرستان ابوموسی آمده ایم تا پیام صلح و دوستی دولت و ملت و همچنین تقویت روابط با همسایگان را به دنیا برسانیم.استاندار هرمزگان افزود: به مناسبت روز ملی خلیج فارس، عملیات اجرایی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری خلیج فارس در جزیره ابوموسی آغاز شد که برای احداث آن ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و متمرکز هزینه می شود.جادری همچنین به کلنگ زنی احداث نیروگاه برق ۱۰ مگاواتی در ابوموسی اشاره کرد و گفت: این نیروگاه با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان با مشکارکت بخش خصوصی و شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان احداث می شود.وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان ابوموسی، تصریح کرد: در این بیمارستان نواقصی وجود دارد که برای رفع این اشکالات در زمینه های تامین تجهیزات، جراح و متخصص بی هوشی دستورات لازم به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان داده شده است.نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در ابوموسی، خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی در حال اجراست که این جزیره به عنوان یکی از قطب های گردشگری مطرح شود که از جمله آن می توان به احداث هتل و زیباسازی ساحل اشاره کرد.جادری عنوان کرد: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی شاهد رونق گرشگری در جزیره ابوموسی باشیم.شایان ذکر است؛ استاندار هرمزگان به مناسبت روز ملی خلیج فارس به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به جزیره ابوموسی سفر کرد.

تجلیل از برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری خلیج فارس

همزمان با روز ملی خلیج فارس در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری خلیج فارس از برگزیدگان در بخش های مختلف جشنواره تجلیل شد. با حضور رییس مجلس شورای اسلامی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،امام جمعه بندرعباس ،استاندار هرمزگان ، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از پژوهشگران و مدیران دستگاه های اجرایی استان ومیهمانان کشوری از خانواده شهید رییسی ، خانواده شهید دارا ،دکتر پیروز مجتهدزاده پژوهشگر،دکتر محمدرضا سحاب،دکتر روزبه پارساپور و جعفر مرادی شهدادی مبتکر روز خلیج فارس در تالار شهیدآوینی بندرعباس تقدیر شد. همچنین در بخش برگزیدگان جشنواره از دکتر عباس عاشوری نژاد ،حجت الاسلام محمد نصیری، محمد عزیزی ، احمد گلیانی ، محمد عدیلی ،مصطفی هژبری،سهیلا باقریان ،هانی پوررضا،پویا اقرایی،تقدیر شد.

براساس این گزارش در بخش دیگری از این جشنواره از محمد امیری رودان بعنوان گردشگرصلح و دوستی ،امید علیزاده به عنوان عکاس زیرآبی ،نیما صفادرگیری ، محمد حسن نیا ، نصرالله کریمی ،سیدعبدالله حسینی ، مرتضی نصیری،مهندس حمید رضاییان اصل از پژوهشگران استان،نجیبه نعمتی نویسنده کتاب جزیره عشق ،آزاده آریانا و احسان میرحسنی داوران جشنواره پوشش های خلیج فارس نیز تجلیل بعمل آمد.

رونمایی از ۴ عنوان کتاب تازه پیرامون مسائل خلیج فارس

همچنین در این جشنواره ازدانشنامه خلیج فارس (فرهنگ نصیر)تالیف مرتضی نصیری و نرگس نصیری،سدید السلطنه و سواحل خلیج فارس تالیف سید عبدا.. حسینی و دکتر محمد حسن نیا ،پارسیان پاسبان خلیج فارس تالیف نصرا…کریمی و جزیره عشق نوشته نجیبه نعمتی کتبی بودند که برای اولین بار رونمایی شدند.همچنین سایر برنامه های جنبی نیز در این روز برگزار شد.

همزمان با جشنواره خلیج فارس؛ نمایشگاه اسناد مکتوب خلیج فارس برپا شد

دربخش جنبی چهارمین جشنواره ملی خلیج فارس، اسناد مکتوب پیرامون حقانیت نام خلیج فارس به نمایش گذاشته شد. نیما صفا درگیری ،پژوهشگر هرمزگانی گفت: پیرو تحقیقات وسیعی که در زمینه اسناد مکتوب دوره های مختلف اسلامی از سه سال پیش انجام دادم، سال گذشته موفق به رونمایی از مقدس ترین و مهمترین سند اصالت نام خلیج فارس شدم. وی افزود: این حدیث نقلی از پیامبر گرامی اسلام است که در آن اشاره ای به نام دریای فارس دارد. این پژوهشگر هرمزگانی افزود: این سند تاریخی چندی بعد مورد تاکید و تایید مراجع عظام تقلید شیعه و نیز علمای محترم اهل سنت هرمزگان رسید.

صفا درگیری یاد آور شد: در ادامه پژوهش هایم به بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب عربی دست یافتم که در آن از بحر الفارس یا دریای فارس سخن به میان آمده است. وی اضافه کرد: قسمت هایی از کتاب های مذکور بر روی تابلو هایی پیاده و با ذکر ماخذ در معرض دید عموم قرار گرفته است. صفا در پایان گفت: متون عربی این کتب توسط زهرا ماسپی فر و عیسی حسن زاده ترجمه و طراحی تابلو ها هم به عهد سید عدنان کاظمی بوده است. برگزاری مراسم روز خلیج فارس در ابوموسی نیزبا حضور وزیراطلاعات ودر سایر شهرستان ها نیز با اجرای برنامه های متعددی مانند تشکیل زنجیره انسانی ، راهپیمایی ، مسابقات مختلف ورزشی، فرش خاکی و...از دیگر برنامه های روز ملی خلیج فارس بود.اجرای برنامه های هنری و فرهنگی ،برگزاری نمایشگاه های مختلف در حاشیه این جشنواره از دیگر اقدامات در این روز بود که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها